۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

داریوش ( قسمت پایانی)

داریوش و همسرش ونوس
کاور آلبوم صحنه 3 انتشار 1381
آلبوم دوباره می سازمت وطن 1382
آلبوم دنیای این روزای من 1389

داریوش
قسمت پایانی
در سال 1380 داریوش فصل تازه ای را در زندگی اش آغاز می کند . او در مصاحبه ای تلویزیونی با حمید شب خیز، پرده از سی سال رنج در برابر مواد مخدر برمی دارد و بیان می کند که مصرف مواد مخدر را کنار گذاشته است.
در بهمن سال 1380 رادیو بی بی سی ، خبر از اجرای غزل سیمین بهبهانی به نام دوباره می سازمت وطن توسط داریوش میدهد . رادیو بی بی سی در مصاحبه ای با خانم سیمین بهبهانی ماجرا را از او جویا می شود و ایشان ضمن خواندن متن کامل غزل «دوباره می سازمت وطن» این موضوع را تایید می کند و اشاره می دارد که این شعر را در اواخر سال 1360 سروده ، در روزگاری که جنگ بوده و اوضاع داخلی کشور نیز بسیار وخیم بوده ، بسیاری از دخترو پسرهای زیر سنین چهارده را نیز اعدام می کردند و مملکت بوی خون می داد.
داریوش آهنگ دوباره می سازمت وطن را در شهر پاریس و با ارکستر سمفونیک پاریس و با تنظیم اریک تنظیم کننده سیاه پوست فرانسوی ، که پیش از انقلاب در ایران زندگی می کرد ، ضبط می کند. او برای ضبط این آهنگ مبلغ 50000 کرون به استودیو ورسای پاریس می دهد.
ویدئوی دوباره می سازمت وطن، در اسفند 1380 از تلویزیون های ماهواره ای در لس آنجلس پخش می شود و بازتاب گسترده ای در محافل داخلی پیدا می کند تا بدان جا که در تبلیغات انتخاباتی تابستان 1384 ، نامزد اصلاح طلبان با همین شعار در صحنه حاضر می شود و اعتراض سیمین بهبهانی را نیز یدک می کشد. سیمین بهبهانی در اعتراض به حرکت معین کاندیدای اصلاح طلبان اشاره می کند که کتاب او در وزارت ارشاد ی که در دست اصلاح طلبان بود سالها خاک می خورد .
در سال 1381 ویدئوی تازه ای از داریوش منتشر می شود.
دلم می خواد گریه کنم ، ترانه ی ایرج جنتی عطایی است که با صدای داریوش منتشر می شود و چندی بعد در آلبومی تحت نام صحنه 3 گنجانده می شود. آلبومی که شامل ملودی های اجرا شده در کنسرت داریوش در دوبی بوده است.
در فروردین 1382 آلبوم معشوق همین جاست با صدای مشترک داریوش ، رامش و فرامرز اصلانی وارد بازار می شود. در حالی که بسیارانی منتظر شنیدن آلبوم صفر بودند .
این آلبوم توسط فرزین فرهادی نوازنده ساکسیفون آهنگسازی و تنظیم شد.
آلبوم معشوق همین جاست سروده ی حضرت مولانا بود و این آلبوم را داریوش در راستای حرکت در راه پیام رسانی و هم چنین مبارزه با مواد مخدر وارد بازار کرد. کلیه اشعار انتخاب شده در آلبوم معشوق همین جاست نیز اشعاری بودند که در آن برای انسان هایی که از اصل خود دور افتاده بودند پیام رسانی می شد.
مشخص است که کلیه اشعار آگاهانه و بدون شعار جهت رساندن ندای پاکی و رهایی گزینش شده بود.
نکته دیگر در این آلبوم که نمی دانم آگاهانه بوده یا تصادفی ، این است که تمام افرادی که به نحوی در این آلبوم حضور داشتند هنرمندانی بودند که به نوعی در زندگی اشان درگیر مواد مخدر بوده اند . از فرامرز اصلانی ، رامش تا داریوش و علی رضا میبدی و حتی شهره آغداشلو.
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید

معشوق همین جاست بیایید بیایید.
نکته دیگر این که تمام ملودی های این آلبوم بلاتوقف و پشت سر هم منتشر شده اند . یعنی هیچ گونه توقفی در ملودی ها وجود ندارد و یک دکلمه پل آهنگ بعدی است.
داریوش در بهار 1382 در مصاحبه ای با بهزاد بلور در پاریس در رابطه با این آلبوم صحبت کرد.
در مرداد 1382 آلبوم دوباره می سازمت وطن وارد بازار می شود.

در این آلبوم 5 اجرا از داریوش موجود بود.
1- دوباره می سازمت وطن 2 - حرکت 3- آذربایجان 4- ایران نگاه کن 5- افسانه ها

از نکات قابل اشاره در باب این آلبوم می توان موارد زیر را نام برد:
1- ترانه ی حرکت به منظور تظاهرات روز دانشجو یعنی 16 آذر 1381 ساخته و پخش شد. این روز را هیچ گاه فراموش نمی کنم.
2- محمد شمس آهنگساز ، نخستین همکاری اش را در پس از انقلاب با داریوش انجام داد. البته مجادلات و بحث های تکراری ترانه سرا و آهنگساز «حرکت» بر روی اینترنت نیز یکی از نکات جالب این داستان بود که به ختم همکاری این دو هنرمند انجامید.
3- ترانه ی آذربایجان را نیز زویا زاکاریان برای گروهی از تجزیه طلبان آذربایجان سرود. گروهی که همیشه ندای جدایی آذربایجان را از خاک ایران سر می دهند.

آلبوم بعدی داریوش آلبوم راه من بود که در بهمن 1383 توسط شرکت آونگ وارد بازار شد.
راه من شامل آثار زیر بود:
1-راه من 2- کار من 3- چکاوک 4- روزنه 5- موج 6- روز اول 7 – تلنگر
آلبوم راه من توسط فرید زولاند آهنگسازی و تهیه شد.
در روز انتشار آلبوم راه من ، سایت شخصی ابی نیز اجرایی از ترانه ی راه من را با صدای ایشان منتشر کرد. انتشار ترانه ی راه من با صدای ابی منجر به مجادلات فرید زولاند و ابی شد. فرید زولاند در مصاحبه ای با شهیار قنبری در رابطه با این کار اظهار داشت که این کار را نخست قرار بود ابی بخواند و حتی در بخش هایی از کار بیژن مرتضوی نیز ویولن نواخت اما به دلایلی از انتشار آن منصرف می شود .ابی نیز در مصاحبه ای اشاره داشت که تحریرهای راه من را نخست او ساخته و پرداخته است.
نکات مورد اشاره در رابطه با راه من
1- ترانه ی راه من سروده شهیار قنبری بر مبنای ترانه my way کار فرانک سیناترا نوشته شده بود که در سال 1969 منتشر شد.
2- آلبوم راه من پس از آلبوم نامه به وطن و نون و پنیر و سبزی سومین آلبومی است که کلیه ملودی های آن توسط فرید زولاند نوشته شده بود.
3- ملودی راه من توسط فرید زولاند بر روی ترانه نوشته شده بود.

آلبوم بعدی داریوش آلبوم معجزه خاموش بود که در دی 1387 وارد بازار شد.
1- شطرنج 2 – تقویم 3- ساعت شوم 4- شبتاب 5- دلتنگم 6- معجزه خاموش 7- همدرد 8- تصویر رویا 9- آواز پری ها 10- راهی
پیرامون ای آلبوم به طور مفصل در همین وبلاگ صحبت شد.

جدیدترین آلبوم داریوش نیز با نام دنیای این روزای من در خرداد 1389 وارد بازار شد.
در این آلبوم ترانه های زیر موجود بود:
1- به نام من 2- سراب ردپای تو 3- من از تو 4- دنیای این روزای من 5- سلول بی مرز 6- قیصر 7- اینجا چراغی روشنه
در این آلبوم داریوش با دو ترانه سرا و آهنگساز داخل میهن همکاری نمود. موج همکاری های گسترده تهران ، لس آنجلس سرانجام پس از انتشار ترانه ضعیف مریم حیدرزاده ( وعده ما لب دریا) دامن داریوش را نیز گرفت. روزبه بمانی و علی رضا افکاری دو هنرمند داخل کشوری بودند که در این آلبوم با داریوش همکاری کردند.اگر چه در میان همکاری های داریوش و بچه های داخل به اعتقاد من بهترین اجرا، ترانه و ملودی خون بازی است که با اجرای منحصر به فرد داریوش به مناسبت حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 منتشر گشت.
اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم ترانه های روزبه بمانی ترانه های متوسطی در این آلبوم بودند. البته برای شخص من ملودی های علیرضا افکاری دلنشین تر از دیگر عوامل ساخت آلبوم بودند . به اعتقاد من ترانه شکنجه گر از بهترین های این آلبوم محسوب می شد.

قلب من از صدای تو چه عاشقانه کوک شد
تمام پرسه های من کنار تو سلوک شد
عذاب می کشم ولی عذاب من گناه نیست
وقتی شکنجه گر تویی شکنجه اشتباه نیست

اما نکته ای که باید بیان نمود این است که در آلبوم معجزه ی خاموش ، ترانه ی نویی از هیچ کدام از همکاران همیشگی داریوش نمی شنویم. شاید همین اسیر شدن در چرخه تکرار بود که داریوش را به سراغ ترانه سرایان داخل کشور برد.
البته اگر جایگزینی بزرگانی چون جنتی عطایی و قنبری با ترانه سرایانی اتفاق بیفتد که تفکر پشت ترانه اشان موجود باشد اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود. کلیت ترانه های روزبه بمانی متاسفانه بر یک سیکل مبهم اتفاق می افتد. تصویرپردازی های تکراری ، عدم نوآوری و ضعف تالیف به اعتقاد من از بزرگترین نقطه ضعف های او محسوب می گردد. هنگامی که او به سراغ سوژه های تازه می رود (شطرنج) آنقدر دچار سردرگمی می شود که شنونده را نیز با خود به این گرداب می کشاند.
شنیده ها در رابطه با کار آینده داریوش حاکی از این است که قرار است آلبومی توسط او و همسر پسرعمویش با نام خانم فتانه اقبالی تحت نام انسان منتشر شود.
در حوزه ترانه معترض ایران بلاشک نامش در کنار فرهاد و فریدون فروغی برای همیشه تاریخ ثبت گشته است. روح فرهاد و فریدون فروغی قرین رحمت باد و نام داریوش همیشه پابرجا.


144- دلم می خواد گریه کنم
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : بابک بیات
تنظیم : رامین زمانی
پیانو: امیر بدخش
انتشار : 1381
مطلع : رازقی پرپر شد باغ در چله نشست
تو به خاک افتادی کمر عشق شکست

145- غلام قمر
کلام : مولانا
ملودی و تنظیم : فرزین فرهادی
انتشار : فروردین 1382
مطلع : من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو
پیش من جز شخن شمع و شکر هیچ مگو

146- تو نه چنانی که منم
کلام : مولانا
ملودی و تنظیم : فرزین فرهادی
انتشار : فروردین 1382
مطلع : تو نه چنانی که منم من نه چنانم که تویی
تو نه برآنی که منم من نه بر انم که تویی

147- در این عشق بمیرید
کلام : مولانا
ملودی و تنظیم : فرزین فرهادی
انتشار : 1382

148- دوباره می سازمت وطن
کلام : سیمین بهبهانی
ملودی : داریوش
تنظیم : اریک
انتشار : مرداد 1382
مطلع : دوباره می سازمت وطن اگر چه با خشت جان خویش
ستون به سقف تو می زنم اگر چه با استخوان خویش

149- حرکت
کلام : محمد علی اصفهانی
ملودی و تنظیم : محمد شمس
انتشار : مرداد 1382
مطلع : حرکت ازا ین بیش شتابان کنیم
ولوله در ولوله باران کنیم

150- آذربایجان
کلام : زویا زاکاریان
ملودی : وطن دوست
تنظیم : آرمن آهارونیان
انتشار : مرداد 1382
مطلع : ای سر سبز وطن آذرآبادگان من
از تو جدا یک دم مباد خاک ایران من

151- ایران نگاه کن
کلام : منوچهر نام آور آزاد
ملودی و تنظیم : محمد شمس
انتشار : مرداد
1382

152 – افسانه ها
کلام : تورج نگهبان
ملودی و تنظیم : کاوه حقیقی
انتشار : مرداد 1382
مطلع : افسانه ی عشق و جنون رفته ز خاطر تاکنون
آن تک سوار قصه ها با اسب خود شد واژگون

153- صبح بهار
کلام : محمد علی اصفهانی
ملودی و تنظیم : محمد شمس
انتشار : 1383 در برنامه رادیویی آینه
مطلع : ببار ای ابر باران بار باران را
بیار ای شرشر باران بهاران را

154- راه من
کلام : شهیار قنبری
ملودی: فرید زولاند
تنظیم : تیگران ساکیان
انتشار : بهمن 1383
مطلع : اینک زیر نورافکن اوج شعر من
آخرین پرده، قصه قصه ی مردی که غرورش را رها نکرده

155- کار من
کلام : شهیار قنبری
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : تیگران ساکیان
انتشار : بهمن 1383
مطلع : منم که جنگلی بی زمین بودم
به جرم کشف گل در اوین بودم

156- چکاوک
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : تیگران ساکیان
انتشار : بهمن 1383
مطلع : کجای این جنگل شب پنهوون می شی خورشیدکم
پشت کدوم سد سکوت پر می کشی چکاوکم

157- روزنه
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : تیگران ساکیان
انتشار : بهمن 1383
مطلع : تو روزنه نوری در خانه ی ظلمت پوش
دیباچه ی آغازی بر متن شب خاموش

158- موج
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : آندرانیک
انتشار : بهمن 1383
مطلع :
من آن موجم که آرامش ندارم
به آسانی سر سازش ندارم

159- روز اول
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : تیگران ساکیان
انتشار : بهمن 1383
مطلع : گفتی از عشقم حذر کن چه بد کردم نکردم
یادمو از سر به در کن چه بد کردم نکردم

160- تلنگر
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : تیگران ساکیان
انتشار : بهمن 1383
مطلع :
نه زمین خاک قدیمی نه هوا همون هواست
تا چشام کار می کنه هر چی مونده نابجاست

161- وعده ما لب دریا
کلام : مریم حیدرزاده
ملودی و تنظیم : رامین زمانی
انتشار : 1384
مطلع : عصر ما عصر فریبه عصر اسمای غریبه
عصر پژمردن گلدون چترای سیاه تو بارون

162- آهای جوون
کلام : مینا اسدی
ملودی و تنظیم : محمد شمس
انتشار : 1385

163- شطرنج
کلام : روزبه بمانی
ملودی : داریوش
تنظیم : هومن محمدی
انتشار : دی 1387
مطلع : از پس پرده نگاه کن مث شطرنج زمونه
هر کسی مث یه مهره توی این بازی می مونه

164- تقویم
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : منوچهر چشم آذر
انتشار : دی 1387
مطلع : تاریخ مرگ و ماتم است تقویم کهنه روی میز
هر برگ آن را پاره کن میان شعله ها بریز

165- ساعت شوم
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : بابک سعیدی
انتشار : دی 1387

166- شبتاب
کلام : شهیار قنبری
ملودی : فرید زولاند
تنظیم :واهان اسکندریان
انتشار : دی 1387

167- دلتنگم
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : بابک سعیدی
امروز چه دلتنگم امروز چه دلتنگم
مث من که مث من گم ترانه کمرنگم
انتشار : دی 1387

168- معجزه خاموش
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی و تنظیم : بابک سعیدی
انتشار : دی 1387
طعم خیس اندوه و اتفاق افتاده
یه آه خداحافظ یه معجزه ساده

169- همدرد
کلام : منوچهر نام آور آزاد
ملودی : محمد شمس
تنظیم : تیگران ساکیان
با تو ای همدرد ای عشق با تو درمان یافت این دل
خانه ات جاوید آباد از تو سامان یافت این دل

170- تصویر رویا
کلام : روزبه بمانی
ملودی : مهدی یراحی
تنظیم :بهروز صفاریان
انتشار : دی 1387
شب از مهتاب سر می ره تمام ماه تو آبه
شبیه عکس یک رویاست تو خوابیدی جهان خوابه

171- آواز پری ها
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : واهان
انتشار : دی 1387
شعله زد عشق و من از نو نو شدم
گم شدم از عشق تو مملو شدم

172- راهی
کلام : اردلان سرفراز
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : واهان
در تب و تاب رفتنم به فکر راهی شدنم
تو ای همیشه همسفر مرا شناختی تو اگر

173- نترسون
کلام : ایرج جنتی عطایی
ملودی : فرید زولاند
تنظیم : تیگران ساکیان
انتشار : مرداد 1388

174- سوار خواهد آمد
کلام : سیمین بهبهانی
ملودی و تنظیم : هومن محمدی ( دپارس)
انتشار : مرداد 1388

175- انسان
کلام : معینی کرمانشاهی
ملودی و تنظیم : هومن محمدی
انتشار : مرداد 1388

176- خون بازی
کلام : روزبه بمانی
ملودی و تنظیم : علیرضا افکاری
انتشار : بهمن 1388
مطلع : آخرین سنگر سکوته حق ما گرفتنی نیست
آسمونشم بگیرید این پرنده مردنی نیست

177- به نام من
کلام : روزبه بمانی
آهنگ و تنظیم : علی رضا افکاری
انتشار : بهار 1389
مطلع : ببین تمام من شدی اوج صدای من شدی
بت منی شکستمت وقتی خدای من شدی

178- سراب ردپای تو
کلام : روزبه بمانی
ملودی و تنظیم: علی رضا افکاری
انتشار : بهار 1389
مطلع : سراب ردپای تو کجای جاده پیدا شد
کجا دستاتو گم کردم که پایان من اینجا شد

179- من از تو
کلام : روزبه بمانی
ملودی و تنظیم : علی رضا افکاری
انتشار : بهار 1389

180- دنیای این روزای من
کلام : روزبه بمانی
ملودی و تنظیم : علی رضا افکاری
انتشار : بهار 1389
دنیای این روزای من هم قد تن پوشم شده
انقد دورم از تو که دنیا فراموشم شده

181- سلول بی مرز
کلام : روزبه بمانی
ملودی و تنظیم : علیرضا افکاری
انتشار : بهار 1389

182- شکنجه گر
کلام : روزبه بمانی
ملودی و تنظیم : علی رضا افکاری
مطلع : رو به تو سجده می کنم دری به کعبه باز نیست
بس که طواف کردمت مرا به حج نیاز نیست

183- قیصر
کلام : روزبه بمانی
ملودی و تنظیم : علیرضا افکاری
انتشار : بهار 1389
مطلع : این روزا گوزن و سر نمی برند
می شکنن شاخشو می فرستن تو باغ

184- اینجا چراغی روشنه
کلام : روزبه بمانی
ملودی و تنظیم : علیرضا افکاری
انتشار: بهار 1389
مطلع : هر جا چراغی روشنه از ترس تنها بودنه
ای ترس تنهایی من اینجا چراغی روشنه

185- سیصد گل سرخ
کلام : محمدعلی اصفهانی
ملودی و تنظیم : هومن محمدی
مطلع : سیصد گل سرخ یک گل نصرانی
ما را ز سر بریده می ترسانی
انتشار: خرداد 1389

نویسنده : حمید

سه شنبه 23 شهریور 1389



















۲۵ نظر:

فراز گفت...

من هم نظزاتم در باره با دنیای این روزای من با شما مطابقت داره ....یادم میاد در سایت قدیمی داریوش در سال2004 توشته بود داریوش بیش از دویست ترانه خونده ولی من نگاه می کنم الان که سال 2010داریوش با تمام نرانه های رسمی و غیر رسمی تعدادترانه هاش به 200ترانه نمیرسه!

ناشناس گفت...

حمید عزیز
خسته نباشی. صمیمانه تشکر می کنم. اطلاعات خوبی در مورد خواننده ای که از سالهاپیش، با ترانه هایش زندگی کرده ام، به من دادی.
با آرزوی بهروزی برای شما و سربلندی میهن عزیزمان.
بی صبرانه منتظر نوشته های دیگر شما هستم.

جواد

Kiyaarash گفت...

ضمن سلام و خسته نباشید:
1- چندی پیش مستندی که در داخل در رابطه با زنده یاد "فرهاد مهراد" در "بی بی سی" پخش و چندین بار نیز تکرار شد,جوانکی که به عقیده ی من حتی نمیدانست "ترانه ی معترض" را چگونه تلفظ میکنند به عنوان کارشناس و صاحب نظر در آن مستند حضور یافته بود...
هنوز سخنان آن جوانک با آن لهجه مضحک را به یاد می آورم که اینطور میگفت: "البته تارانه ی موعتریض در دهیه پانجاه تانها با نام فارهاد شیناخته میشد البته یچی دو نفر دیجه هم بودند ولی با فاصیله ی زیاد..."
البته ما میدانیم که منظور از "یکی دو نفر" زنده یاد فریدون فروغی و داریوش هستند و اینهم یکی دیگر از اقدامات رژیم مقدس اسلامی برای محو کردن نام بزرگ "هنرمندی" مثل فریدون فروغی بود چه در زمانی که فریدون زنده بود و چه حالا که در بین ما نیست. همه به یاد آن جمله ی کیومرث پوراحمد میافتیم که: فریدون فروغی برای دومین بار می‌میرد. نخستین بار وقتی مرد که نتوانست بخواند و دومین بار وقتی مرد که می‌خواست بخواند. فریدون را فراموشی و خاموشی کشت».

2- در رابطه با تیم سه نفره ی "گوگوش,شماعی زاده,سرفراز" به دلیل آنکه تعداد ترانه هایی که با همکاری این سه تن منتشر شد تعداد قابل توجهی است (بیش از 15) میتوان به آنها "تیم" گفت.ولی در رابطه با مثلث "داریوش,بابک بیات,ایرج جنتی" این عنوان به عقیده ی من چندان جالب نیست چرا که تعداد همکاریهای این سه تن پیش از انقلاب به 9 ترانه میرسد در حالی که حاصل همکاریهای بابک بیات با "ابی" پیش از انقلاب بدون احتساب ترانه ی منتشر نشده ی "خونه" نیز همین تعداد یعنی 9 ترانه است.
3- بد نیست که در رابطه با ترانه معترض حالا که از سه صدا نام بردیم باز هم به یاد بیاوریم که" ترانه چه معترض چه عاشقانه چه اجتماعی,فریاد قلب ترانه سراست که از حنجره ی خواننده بیرون میاید"

- ضمنا در آن مستند از یکی از تصاویر وبلاگ پیشینتان از اطلاعات هفتگی با تیتر "فرهاد از دوزخ اعتیاد نجات پیدا کرد" و به همراه لوگوی photomusic.ir استفاده شده بود که البته در سخنان کارشناسان خبره مستند اشاره ای به آن تیتر نشد.

حمید گفت...

کیارش عزیز
درود
در ترانه ی معترض ایران بلاشک این سه نام در راس فهرست قرار دارند.در این که تاثیرگذاری کدام یک بیشتر بوده یا کمتر نیاز به یک بحث جامعه شناسانه ، روانشناسانه و تخصصی دارد.اگر در حیطه ی موسیقی ، صدا ، آواز ، اجرا تنها به ارزیابی صدای این سه پرداخت نیز به نظر من یک بحث مجزا را می طلبد.اما آنچه از جمیع جهات به نظر می آید این است که در یک ارزابی منصفانه هر سه این عزیزان نقش پررنگی را در موسیقی معترض ایران ایفا نموده اند و نمی توان نقش یکی دیگر را انکار کرد.
2- تیم هنری نیز به مانند تمامی گروه های دیگر از یک فعالیت گروهی منتج می شود. همانگونه که تیم ابی و جنتی عطایی و بابک بیات ، تیم هنری بود این موضوع را می توان به همکاریهای داریوش و بیات و جنتی نیز تعمیم داد.
3- متاسفانه مدتی است برنامه voa و bbc persian را به دلیل پارازیت های وحشتناک نمی بینم. این فیلم را نیز ندیده ام.

جعفر گفت...

با سلام: امیدوارم مقصودتان از "ترانه معترض" قبل از انقلاب باشد که قطعا بعداز انقلاب فرهاد و فریدون ترانه اعتراضی (به هر دلیلی) نداشتند وداریوش و ابی بیشترین ترانه های اعتراضی را خوانده اند. با تشکر. جعفر

جعفر گفت...

با سلام: به نظر من در دو آلبوم آخر داریوش (معجزه خاموش و دنیای این روزای من) آلبوم "معجزه خاموش" بسیار قوی و زیباتر از آلبوم "دنیای این روزای من" میباشدو البته مجموعا و در کل عرض میکنم وگر نه هر آلبومی آهنگها و ترانه ها و تنظیمات قوی و ضعیف میتواند داشته باشد.

حمید گفت...

جعفر عزیز
پیرامون صحبت نخست تان در رابطه با نقش فرهاد و فروغی و داریوش در پیش و پس از انقلاب به شکل مبسوط در قسمت نظریات قسمتهای نخست سلسله مطالب داریوش ، با دوستان مجادله و چالش شده است.می توانید به قسمت اول و دوم آن نوشته ها مراجعه فرمایید.
در رابطه با قیاس دو آلبوم نیز از حیث ترانه طبیعی است که کلام روزبه بمانی در دنیای این روزای من حتی یارای نزدیکی به روزبه بمانی معجزه خاموش را هم ندارد چه برسد که بخواهد با کلام جنتی عطایی نزدیک شود. اما در یک قیاس دیگر کلام جنتی عطایی و قنبری در معجزه خاموش نسبت به ترانه های دیگر همین عزیزان حرف تازه ای برای گفتن نداشت.شما در نظر بگیرید داریوش در آلبوم گل بیتا یک تک ترانه از مینا جلالی خواند به نام شام مهتاب که چقدر این ترانه پررنگ بود.
همانگونه که گفتم جایگزینی مثلث ترانه سرایی ایران باید با کسانی اتفاق بیفتد که اندیشه پشت ترانه نهفته باشد . من در داخل کشور تنها یغما گلرویی را شایسته این عنوان می دانم.

مجتبي گفت...

حميد جان سلام...مرسي بابت مطالب پربارت... حميد جان فكر ميكنم نظرت درمورد آلبوم دنياي اين روزاي من يه مقدار بدبينانست... حداقل به شهادت اهل فن ابن آلبوم از بهترين كاراي داريوش در بعد از انقلابه...كه البته منم همين نظرو دارم...ملودي هاي عليرضا افكاري تو اين آلبوم واقعا بي نظيرن...همچنين تنظيمهاي آكوستيك...پرساز...نو...در مورد ترانه ها هم به نظر من بماني ترانه هاي خوبي نوشته: سراب...دنياي اين روزاي من...شكنجه گر...سلول بي مرز!! اجراي داريوشم كه عالي بود و آلبوم به آلبوم بهتر و تكنيكي تر ميشه...

ناشناس گفت...

سلام داداش خیلی سالاری

فراز گفت...

سلام حمید عزیز ببخشید شاید اصلا این بحث به مطالب وبلاگ شما ربط نداشته باشد ولی از طرفی نیز چون سلسله مطالب آخر شما در باره داریوش بود می خواستم نظر شما را در این رابطه بدانم ..0. من توسط لینکهای وبلاگ شما با سایت رسمی هوادارن ستار آشنا شدم در اوایل ایشان فقط به خواننده خود میپرداخت منتها در این چند روز شاهد تند رویها ومقالات پر شبهه و بی استناد و پر حاشیه از شخصی ناشناسی (راوی) هستیم که بدون تحقیق خاصی توسط نویسنده وبلاگ منتشر میشود و در بخش سوم این مطالب ایشان پا را دیگر فراتر گذاشته و داریوش را مستقیم به جمهوری اسلامی ربط داده است از آنجا که شما خود شخص جستجو گر و آگاه به بسیاری مسائل با سندیت هستید می خواستم بدونم چه کسی با چه تفکری در پس این نوشته ها است؟ و اصولا بدون مدرک می توان کسی را متهم به همکاری با عوامل جمهوری اسلامی آنهم با فرسخها فاصله کرد بخاطر اینکه گفته به کمپ های ترک اعتیاد کمک کنید!!!؟؟؟؟ یا شاید شما هم نوشته های شخص ناشناس را تا ئید میکنید .....

حمید گفت...

فراز عزیز
بهتان زدن و روی هوا خزعبلاتی را پرت کردن از همه کس بر می آید و نیازی به تبحر ندارد. مطالب این آقای بسیار شجاع که حتی جرات نکرده نامش را نیز منتشر کند خواندم. فقط باید خندید.
1-ایشان گفته اند که داریوش در مصاحبه اش گفته پدرش مخالف خوانندگی او بوده ولی جناب راوی صدای تورج نگهبان را پخش می کنند که گفته پدر و مادر داریوش نزد او آمده و..
نخست این که خانم فرشته میرفخرائی مادر ناتنی داریوش بوده . یعنی همسر دوم آقای محمود اقبالی پدر داریوش.
مادر واقعی داریوش در سنین کودکی او از آقای محمود اقبالی جدا شده است. ضمنا محمود اقبالی پدر داریوش پس از ازدواج با فرشته میرفخرائی در اصفهان زندگی می کردند. آن روایتی که با صدای تورج نگهبان پخش شده نیز مربوط به پرسشی است که از او در رابطه با ترانه ی آسمون با من و تو قهره دیگه سئوال شده است که چرا هم مهستی و هم داریوش آن را خوانده اند. این ترانه هم سال 51 منتشر شده یعنی 2 سال پس از این که داریوش خواننده شده بود. یعنی این ماجرا مربوط به زمانی است که داریوش مشهور شده بود پس زمانی که ایشان مشهور شده تصور نمی کنم دیگر این موضوع منافاتی با گفته ی داریوش داشته باشد.
2- از پنج شرط خروج گوگوش از کشور توسط وزارت ارشاد خاتمی صحبت به میان آمده که تصور می کنم شرط پنجم آن اوج کمدی خنده دار جناب راوی را بازگو می کند. ایشان نوشته اند:
(5-در خارج از کشور به حمایت از شخص سیاسی مورد قبول آقای خاتمی که نامش در آینده به گوگوش اعلام می گردد بپردازد. نام آن شخص از سوی خاتمی 2 سال پیش به گوگوش اعلام گشت: اکبر گنجی)
آخر یکی نیست به این انسان معلوم الحال بگوید 2 سال پیش یعنی 1387 آقای خاتمی چه مسئولیتی در ایران داشته که بخواهد کس دیگری را نیز معرفی کند .ایشان از خرداد 1384 که دیگر مسئولیتی در حکومت ندارند. علاوه بر این اکبر گنجی در زمان خروج گوگوش از کشور یعنی 1379 به دلیل ماجرای کنفرانس برلین دستگیر و روانه زندان اوین شده بود!!!!!!

حمید گفت...

3- گفته اند معاون وزارت ارشاد دولت خاتمی دائی مهرداد آسمانی بوده لذا به گوگوش دستور داده اند در صورت خروج از کشور به مدت 10 سال مهرداد باید مدیر او باشد و همه کاره فعالیت های او در خارج از کشور مهرداد است. اول این که تا آنجا که من می دانم دائی مهرداد آقای فرزین خدابیامرز بوده اند . وانگهی اگر دائی مهرداد در دولت خاتمی کاره ای بود که حداقل خواهرزاده اش را به ایران می آورد تا آلبومش در داخل کشور منتشر شود . ضمنا خانم گوگوش سال 79 از کشور خارج شد و در اولین مصاحبه مطبوعاتی او در خارج از کشور مهرداد آسمانی یکی از اولین منتقدان گوگوش بود. ایشان در سال 82 یعنی 3 سال پس از خروج از کشور همکاری اش را با گوگوش آغاز کرد.
4- گفته اند بیناد آینه داریوش شعبه خارجی بنیاد بهبودی و ترک اعتیاد فائزه رفسنجانی است. نخست این که چنین بنیادی در ایران وجود خارجی ندارد. دوم این که آقایان اگر سندی در این باره دارند رو کنند.
5- گفته اند (ستار در همان سال گل پونه را خواند . ماموران به خانه مادرش ریختند و گفتند به پسرت بگو دیگر آهنگ گل پونه را نخواند . ستار نیز فردای آن شب در گردهمایی مقابل فدرال بیلدینگ دوباره آن آهنگ را خواند.)
سئوالی که مطرح می شود این است که آقای راوی از کجا می داند که ماموران به در خانه مادر ستار در ایران رفته اند!!!!
در این مقاله به شکل مضحک و خنده دار تلاش شده تا با تحلیل های آبکی ستار را بالاتر از ابی و داریوش و گوگوش بنشانند.
6- از آزدیخواهی ستار سخن ها گفته شده و نوشته شده که داریوش هیچ گاه و در هیچ یک از آهنگ های خود به وضوح و روشنی به رژیم نپرداخته است.
نمی دانم ظاهرا راوی جان نون و پنیر و سبزی ، نعره کن ، با من از ایران بگو ، نامه به وطن و... را نشنیده است تنها دستبوسی آقای ستار در مقابل فرح پهلوی دیده و مدیحه سرایی ایشان در مداحی از زضا پهلوی را فقط شنیده اند. وقتی تصویر آقای ستار را دیدم که در مقابل یک انسان خاکی دیگر از این کره زمین ( فرح پهلوی ) در سال 1383 شمسی دولا شد ، تعظیم کرد و بر دست او بوسه زد پی به آزادیخواهی ایشان بردم!!
در یک جمله می گویم امیدوارم نویسنده ی مطالب مورد اشاره شخص آقای ستار نباشد که در این صورت باید به حال موسیقی و خوانندگان سرزمینمان زار زار نعره زد.

مجتبي گفت...

حميد جان روشنگريت درباره اين افراد معلوم الحال عالي بود.مرسي.

فراز گفت...

متشکرم از پاسخ شما.... واقعا از یک وبلاگ که نام رسمی را یدک می کشه بعید بود به چنین مسائلی بپردازه که در ضمن اسنادی بر آن نیست در حرفهای دیگر ایشان نیز صحبتهای بی منطق به وضوح دیده میشه و از گذشته نیز حزب های مخالف رژیم هر وقت می خواستندشخصیت اجتماعی و سیاسی کسی را خدشه دار کنند می گفتند که او با حکومت ایران همکاری می کنه حال این حقه کثیف چه دیر به ذهن ستاریها رسیده

احسان گفت...

درود بر تو حمید نازنین!

در خدمت هستم. سرگرم نوشتن مقاله‌ای در باب آلبوم "دنیای این روزای من" بودم.

خسته نباشید مرا بابت نوشتن سلسله مطالب پیرامون داریوش بپذیر. گرچه من و تو در مسائل گوناگونی اختلاف نظر داریم، اما تلاش و علاقه‌ای که در تحقیقاتت بروز می‌دهی همواره برایم قابل تقدیر بوده است. من تقریباً همه‌ی این سلسله مطالب را خواندم. اما تنها یک بار خواندم و برای اظهارنظر کردن به مرور مطالب نیاز دارم. حجم این مطالب زیاد است و در نتیجه جا برای پرداختن، بسیار دارد.

پایسته باشی.

حمید گفت...

احسان عزیز
درود
بی صبرانه منتظر خواندن نوشته ی زیبایت خواهم بود.
در رابطه با سلسله نوشته ها نیز تلاش کردم تا حدودی توالی تاریخی را برای نخستین بار در نظر بگیرم.
گر چه به دلایلی نیز از انتشار پاره ای مطالب دلسرد و منصرف شدم.
به قول آن پیر عارف:
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم
یارب مباد کس را مخدوم بی عنایت

ناشناس گفت...

حمید نازنین واقعا دستت درد نکنه این سلسله مطالبت در مورد داریوش بسیار جذاب بودن و به برای من کامل ترین بیوگرافی بود که در مورد داریوش می خواندم به خصوص که برای من همیشه سوالات بسیاری در مورد داریوش وجود داشت که در این جا جواب بیشتر آنها را گرفتم
فرزان 

babak گفت...

سلام و درود به حمید نازنین
جا داره که یک خسته نباشی جانانانه بهت بگم برای این پروژه می دونم که خیلی خیلی براش زحمت کشیدی واقعا عالی بود
بازم ممنون از همه چی
بی صبرانه منتظره پروژه بعدیت هستم

ناشناس گفت...

درود
1-وبلاگهای زیادی درباره داریوش خواندم که همه فقط به به به و چه چه ایشان می پردازند.نقد نمی کنند.از این نظر وبلاگ شما را می پسندم.
2-جایی درباره روابط گوگوش وبهروز وپس از آن گوگوش وداریوش گفته بودید واز بهروز انتقاد کرده بودید.جمله آخر آن برایم مبهم بود که داریوش را بابت خواندن ترانه برای بهروز پس از آنهمه سال تخطئه کرده بودید.مایلم بیشتر تو ضیح بدهید.
3-من از به روز شدن وبلاگ "با نوش آفرین"از سایت شما آگاه می شدم.اما دیگر آیکن مربوط به آن را نمی بینم و خود سایت هم دعوت نامه می خواهد.چه کار باید کنم؟
سپاسگزارم.بابک

شاهین گفت...

سلام و خسته نباشید به حمید نازنین
میخواستم بدونم داریوش در قبل از انقلاب چند تا ترانه ا ملودی های فوق العاده زیبای پرویز مقصدی خدابیامورز کار کرده؟(به غیر از به من نگو دوست دارم)الان که ملودی هاشو گوش میدم... یاد اون حرف گوگوش میافتم که بعد از مرگ پرویز مقصدی میگفت حتی اگه خواننده اماتور هم باشه ملودی های مقصدی... از سایتی خوندم متشکرم از زحمات فراوانت

حمید گفت...

شاهین عزیز
گویا شما نوشته های من را از ابتدا نخوانده اید. به قسمت های ابتدایی نوشته ی من پیرامون داریوش رجوع فرمایید.
بابک عزیز
در رابطه با وبلاگ با نوش آفرین نیز می توانید به نویسندگان آن ایمیل بزنید. دلیل حذف لینک نیز آن است که در حال حاضر همگان نمی توانند مطالب آن را بخوانند.
پیرامون داریوش و بهروز اگر یک بار دیگر مطلبم را بخوانید متوجه موضوع می شوید.

شهرام گفت...

حمید جان خسته نباشید مطالبتون عالی بود
فکر میکنم کاملترین مطلبی بود که راجع به داریوش نازنین میشه پیدا کرد
فقط ای کاش راجع به چند سال اخر کمی با حوصله تر پیش میرفتید
حمید جان اگر اشتباه نکرده باشم در لیست اهنگها اهنگ نماز را از قلم انداخته اید
با ارزوی موفقیت برای شما

جعفر گفت...

با تشکر از جوابتان.
در مورد یغما کاملا با شما موافقم کاش خواننده های بزرگ ما در مورد جایگزینی شاعرانشان بیشتر دقت کنند که بی شک ستون اصلی یک اثر هنری به قول ابی ترانه است

مجتبی گفت...

بسیار عالب بود.
بهترین و کامل ترین تاریخچه در مورد زندگی هنری داریوش سلسله نوشته های شماست.
سپاس
پاینده و پیروز باشید

شهاب گفت...

با درود فراوان بر حمید عزیزم
زنده باد،دست مریضا،خسته نباشی
حمید،من یه آهنگ از این آهنگهای داریوشو که نوشتی ندارم(70-همرنج)،ببین اون آهنگهایی که گفتی اون زمان از قول داریوش بیرون میومد رو ماهایی که صداشو گوش میدادیم میفهمیدیم که داریوش نیست و به حساب حتما رو پشت جلدی اشتباه چاپ شده یا ... ممکنه این اهنگ که نوشتی هم اینطور باشه؟
چون من می تونم بگم تمام اهنگهای داریوش رو دارم،حتی اجراهای مختلف یک اهنگ رو به جز بعضی از اونهایی که تو محفلها میومد اجرا میکرد
البته من تازه شروع کردم به خوندن متنهات،ولی خواستم اینو بگم،با اینکه ممکنه تو صفحات دیگه به اسامیه ترانه های دیگه ای هم بر بخورم و نداشته باشمشون.
باز هم خسته نباشی و یزدان پاک بهت قدرت جسمی و مالی بده که این کار رو در همین درجه کیفیت و حتی بالاتر ادامه بدی و صفحاتت رو بخاطر کمبود بودجه به تبلیغ آلوده نکنی.
پیروز و جاوید باشی،خندان و پر توان
شهاب