۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

بازخوانی یک پرونده : نماز در گفتگو با اسفندیار منفردزاده

هفته نامه اطلاعات هفتگی 7 مهر 1351
هفته نامه فردوسی 27 آذر 1351

بازخوانی یک پرونده


نماز در گفتگو با اسفندیار منفردزاده


اگر خاطرتان باشد حدود سه سال پیش ، سندی در رابطه با اظهارنظر عباس پهلوان سردبیر هفته نامه فردوسی چاپ 27 آذر 1351 به نام « ملاحظات صفحه مستهجن» منتشر نمودم.

توجه کنید!« در آن سند عباس پهلوان به تندی پیرامون این شعر پشت صفحه ترانه نماز سروده شهیار قنبری (


با خیال تو من ای کاش نمی خوابیدم

و تمامیت مردانگی ام را به تو ای کاش نمی بخشیدم

من چه می دانستم

تو به من می گفتی خون روی علف از دامن توست

من چه می دانستم من شهیدم تو شهادت دادی)


به اظهار عقیده پرداخته بود و در تقبیح آن اثر ، جملات شدیداللحنی را نیزایشان اینگونه بیان نموده بود:


«چشممان روشن که پس از رواج صفحه های مبتذل با صدای خواننده های جور واجور و با اشعار بند تنبانی و مستهجن ، حالا « صفحه شعر گونه مبتذل » هم به بازار آمده است و نمونه آن شعری است که آقایی با لحن خیلی سوزناک با موزیک و دام و دومب می خواند .

این به اصطلاح شعر پشت صفحه ای به نام نماز ضبط شده است که آهنگ آن از اسفندیار منفردزاده است و جوانی به نام فروغی آنرا خوانده ولی خصوصیات آن روی آن که شعری بدون آواز است معلوم نیست. آقایی که شعر بند تنبانی را دکلمه می کند در طول قرائت شعر ، صحبت از دراز کشیدن خودش با دختری می کند روی علف ها ... و اینکه تمام مردی خود را بطرف بخشیده و طرف مربوطه چند قطره خون از دامنش را به عنوان تمام زنانگیش به او تقدیم کرده است آنهم با چه سوزی . شعر را قرائت می کند که حال آدمیزاد بهم می خورد و لابد پس فردا، این شعر گونه مزخرف و مستهجن اسلحه ای می شود در دست عده ای که شیر دود بکشند طرف شعر معاصر و وسیله ای برای اتهام و بدنام کردن آن ... و خطر دیگرش اینکه عده ای شهرت طلب هم بلند شوند و پولی دست و پا کنند و بخواهند اراجیف سانتی مانتال و گاه کلمات مستهجن خود را به نام نوای عاشقانه روی صفحات ضبط کنند و به بازار صادر فرمایند . اگر ترانه و ترانه سازی ضابطه ای ندارد و خوانندگی با معیارهای گذشته آن به کلی متفاوت است تا جاییکه آهنگساز معروفی مثل منفرد زاده هم آهنگش را به جوان بد صدایی می دهد تا آنرا بخواند ، اگر هر گونه اراجیفی به اسم ترانه شهرت ایرانگیر پیدا می کند و بر صدر می نشیند و عزت می بیند دلیل ندارد که بگذاریم اینگونه اراجیف به اسم دکلمه شعر رایج شود و عده ای از کنار آن به نوایی برسند»


با توجه به تاریخ انتشار سند که آذر ماه 1351 را با خود یدک می کشید تاریخ انتشار ترانه نماز را این تاریخ می پنداشتم اما

اجازه می خواهم تا سندی همراه با نام « نیاز- داریوش » را با شما قسمت کنم و به مرور فرضیه های موجود بپردازیم:

هفته نامه اطلاعات هفتگی در شماره 1605 جمعه 7 مهر 1351 در خبرهای هنری اش نوشته است :


داریوش به شیراز رفت.


«داریوش هفته پیش برای اجرای کنسرت به مدت ده روز به شیراز رفت . او که هم اکنون ترانه جدیدی به نام نیاز از ساخته های منفردزاده با شعر شهیار قنبری در دست تمرین دارد تصمیم گرفته است از مسافرت شیراز دست خالی برنگردد و با همت آهنگسازش قرار است چند ترانه محلی شیرازی نیز با خودش بیاورد»


مطمئنا شما نیز به من حق می دهید تا با خواندن و دیدن چنین سندی به کلیت ماجرا مشکوک شوید. بگذارید یکبار دیگر صورت مساله را با هم مرور کنیم:


در سند مربوط به مهر 51 هیچ سخنی از انتشار اثر« نماز» موجود نیست . سخن از این است که ترانه« نیاز» جهت تمرین در اختیار داریوش قرار گرفته و پس از چندی نیز در آذر 51 عباس پهلوان پیرامون ترانه« نماز » به صحبت می پردازد.


برای رها شدن از این سردرگمی هیچ راهی به جز طرح موضوع و پرسش از خالقان اثر نمی توان یافت.

لذا موضوع را با اسفندیار منفردزاده سازنده و تنظیم کننده آهنگ ترانه « نماز» در میان گذاشتم ، ایشان نیز در پاسخ اینگونه نوشتند:


آقای حمید شما نوشته و پرسیده بودید؛

« آنچه که باعث تعجب من نیز شد همین است که این سند قبل از انتشار ترانه نماز با صدای فریدون فروغی پخش شده است. یعنی آهنگ نماز آذر 1351 پخش شده که حتی من مطلبی نیز به قلم عباس پهلوان البته بر علیه شهیار و فریدون در آذر 51 دارم .ولی مطلب نماز با صدای داریوش مربوط به مهر 51 است پس با تمامی تفاسیر شما معتقد هستید..... با احترام» حمید


آقای حمید اشتباه نکنید ! «سند » مورد استناد شما با نام « نیاز » به داریوش سنجاق شده است نه به نام «نماز» عزیزم، « من معتقد نیستم که...- بلکه برای آگاهی شما حقیقت جویان بازگوئی می کنم؛

نام شعر شهیارقنبری و کاری از من ترانه «نماز» بوده و هست و خواهد بود. بهتر است همگان بدانند که «نیاز» نام جعلی و منتخب ساواک، چندماه پس از پخش صفحه آن بوده است و این اثر- یعنی «من نمازم ...»- بوسیله من بر شعر زیبای شهیار قنبری برای صداهای رامش و فریدون فروغی ساخته ، پرداخته و ضبط شد که بنام « نماز» بر روی صفحه تکثیر شد و بی آنکه به رادیو تلویزیون ها بدهم در فروشگاه ها پخش شد.

بد نیست بدانید؛ با آن که دو ترانه « رسول رستاخیز و...» را که بوسیله شاعر خوب ترانه ، آقای جنتی عطائی با فشار و درخواست ساواک در مدح شاه و انقلاب سفید سروده شد و داریوش به همان مناسبت در روز ششم بهمن 1353آن را زنده درتلویزیون خواند، اما داریوش هرگز مزدور ساواک نبود تا نام « نیاز- بیان میل جنسی» را به جای نام اصلی آن « نماز»، به نشریه ای داده باشد تا آنکه برای شما « سند» شده باشد.

با آنکه هیچ گاه «نماز» برای داریوش در نظر گرفته نشده بود اما هوش زیاد لازم نیست تا بدانیم که؛

خبر«داریوش به شیراز رفت» در آن مجله برای جلب توجه مردم زیر نام داریوش به تبلیغ نام جعلی «نیاز» بوده است و دوم؛ نام قنبری، همیشه شهیار بوده نه شهریار، سوم؛ کو، کجاست؟ چه شد آن ترانه های محلی شیرازی که-اطلاعات هفتگی- از قول داریوش وعده اش را داده بود؟


آقای حمید شما نوشتید؛ ــ «آنچه که باعث تعجب من نیز شد همین است که .... آهنگ نماز آذر 1351 پخش شده که حتی من مطلبی نیز به قلم عباس پهلوان البته بر علیه شهیار و فریدون در آذر 51 دارم....با احترام» حمید


حمید عزیزم، شما چرا خیال می کنید که؛ تاریخ مطلب آقای پهلوان-ماه آذر- تاریخ پخش ترانه «نماز» بوده است؟ - آنچه آذر51 پخش شد بی تردید،«نیاز» بوده است نه «نماز» که مرا سه بار برای بازجوئی به خانه های مخفی« ساواک» پیش از انقلاب اسلامی فرا خواندند و بازجو می گفت؛ -« شماها به اسلام توهین کرده اید و قم را به هم زده اید!»- می دانم شهیار قنبری و ناشر اثر، خسرو لاوی(استریو دیسکو) را نیز به همان خانه ها برده بودند .

پس از آن بود که خانم رامش و فریدون فروغی بدون اجازه و رضایت شهیار قنبری و من، با آن که موسیقی بدون کلام را به ایشان ندادم، ناگزیر شدند تنها روی کلمه «نماز»، کلمه «نیاز» را بازخوانی کنند تا بتوانند بنام «نیاز» از رسانه های دولتی حافظ حرمت اسلام، پخش کنند واعتراض آقای پهلوان به گستاخی شاعر برای آسیب رساندن به روند پرشتاب همه گیر شدن ترانه بود و از آن پس تلاش شد با نام جعلی« نیاز» تبلیغ شود اما مردمان با نام «نماز» به خاطر سپردند تا بخشی از خاطره هاشان شود.

چند سال پیش دوباره جوانی خام بدون اجازه من و شهیار ، شاید برای بیان امیال جنسی و خوش آیند هم نوعان خود در قدرت ، «نیاز» خوانی کرد .

دیگر این که؛

عزیزم، پاسخ من و اشاره ام به «نمکدان و...» اشاره لازم ـ نه کافی ـ به پرسش شما در باره مطلب آقای عباس پهلوان بر علیه شهیار و فریدون فروغی بود، که ندانستم کجای این پرسش و پاسخ به من مربوط می شده است؟

ماجرای دعوای لفظی و پرتاب نمکدان را اگرمی خواهید بیشتر و دقیق تر بدانید، بهتر است از هر دو طرف، آقای شهیار قنبری و آقای پهلوان بپرسید.

امید که روشن و شفاف نوشته باشم

بدرود، اسفندیار منفردزاده


پی نوشت:

نظریات مطرح شده توسط اسفندیار منفردزاده به معنای تایید گفته های ایشان توسط من نیست. به اعتقاد من سند منتشر شده توسط هفته نامه اطلاعات هفتگی پیرامون تمرین ترانه نیاز توسط داریوش ، نمی توانسته دسیسه و توطئه ای طراحی شده باشد . لذا به اعتقاد من شخص آقای داریوش اقبالی می بایست پیرامون این ماجرا اظهار نظر کنند که آیا ترانه نماز توسط اسفندیار منفردزاده در اختیار ایشان نیز قرار گرفته بود یا خیر ؟

به اعتقاد من این سند یکی از تاریخی ترین اسناد موجود پیرامون ترانه ی نماز می باشد و نادیده انگاشتن آن هیچ چیزی از صورت مساله پاک نخواهد کرد.



۱۸ نظر:

Kiyaarash گفت...

حمید عزیز با تشکر
1- البته همه میدانیم که منظور از "جوان خام" شهریار خواننده نسبتا جوانی است که دستی در بازخوانی و اجرای مجدد ترانه های قدیمی دارد به طوری که تقریبا در 4 آلبومی که ساخته و منتشر کرده اقدام به اجرای این گونه ترانه ها کرده از جمله : هیچکی مثل تو نبود از اجراهای گوگوش (البته با اندک تغییراتی در کلام و تنظیم) و همچنین ترانه "غریبه" از اجراهای ابی لیتلز (اندکی تغییر در تنظیم) و همین ترانه ی "نماز" با تنظیمی بسیار ضعیف و کاملا متفاوت.
البته من خودم شخصا گمان میکنم که استفاده از کلمه "نیاز" (که واقعا این کلمه تداعی کننده میل جنسی و نیاز فیزیکی است که احتمالا میخواستند این واژه را به مطلع ترانه: تن تو ظهر تابستونو به یادم میاره... مربوط کنند) مربوط به بی اطلاعی و شاید"خام" بودن "شهریار" میباشد مصاحبه چند سال پیش او را در کانال "پن" پیرامون بازخوانی "نماز" به خاطر دارم که در پاسخ او "فریدون فروغی" را بت و الگوی خود معرفی کرد و پس از ستایش های فراوان علت باز خوانی ترانه را عشق و علاقه زیاد به فریدون فروغی عنوان کرد شایعات زیادی در خصوص زرتشتی بودن "شهریار" وجود دارد که من از صحت آن بی اطلاعم ولی چیزی که مسلم است که "شهریار" پس از اجرای "نیاز" در سال 83 و در آلبوم آغاز شیرین پس از آن در آلبوم دومش در سال 84 به نام "پرسه" با "شهیار قنبری" ترانه سرای "نماز" که اتفاقا خیلی خیلی هم روی این واژه تاکید دارند وحساس هستند و تا آنجایی که هنگامی که در برنامه های "صدای آمریکا" حاضر میشوند در باب چگونه "نیاز" شدن "نماز" (تبدیل عشق پاک و افلاطونی به عشق زمینی و شهوانی) صحبت میکنند همکاری داشته و حاصل آن ترانه هایی مانند "گیتار سرخ" است.
2- نکته مهم تر این است فریدون فروغی پیش از انقلاب "اسلامی" از "نماز" اجرای استدیویی و تنظیم شده دارد و نمونه های آن در کاست های قدیمی موجود است.(همانند اجرای سانسور نشده و کاملا تنظیم شده ی ترانه ی "پل" از گوگوش که موجود است) همیشه این پرسش برای من مطرح بوده که چرا پس از انقلاب در آلبوم هایی که به صورت سی دی گلچین شدند (مثل همین آلبوم 13 ترانه ای "گرفتار" یا "زندون دل" که "نیاز" را در کنار دیگر اجراهای فروغی گنجانده اند. یا آلبوم "بهترین های گوگوش :پل" که توسط شرکت "ترانه" منتشر شده که در نسخه ی سانسور شده ی ترانه "پل" را گنجانده اند و 99% مخاطبان امروز این ترانه ها را از این آلبوم ها میشناسند نه از روی صفحات کاست ها و نشریات پیش از انقلاب) اجراهای سانسور شده قرار داده شده است؟ آیا باز هم وحشت به هم خوردن قم و حوزه ی علمیه و توهین به ابعاد شخصیتی حضرت
امام وجود داشته است؟؟
آیا کسی که پس از انقلاب مسئول انتشار این آلبوم ها بوده از روی خامی این اجراهای سانسور شده را در آلبوم ها گنجانده یا از ترس به خطر افتادن عقاید سردمداران رژیم در قم؟
3 - در رابطه با اجرای خانم "رامش" از ترانه ی نماز در یکی از پست ها از شما پرسیدم که اینگونه جواب دادید که خانم "رامش" نیز به مانند مهستی دست به باز خوانی ترانه ها میزدند. اگر امکان دارد بیشتر توضیح دهید که چرا "نماز" رامش "نیاز" نشد ؟؟ چرا که قدر مسلم نماز یک خواننده ی "زن" حداقل قدرت زلزله ی "قم" را دو سه درجه "ریشتر" بیشترافزایش میدهد.

شاهین گفت...

مرسی حمید این مطلبت خیلی خوب بود و حقایق در مورد ترانه ی نماز و نام جعلی ان برام روشن شد صحبت های اسفندیار منفرد زاده کاملا قانع کننده بود و عین الان که مجله ها پر از شایعه است اطلاعات هفتگی اون موقع هم همین وضعیت داشته از چهره های محبوب شایعه درست میکرده تا ... فروش کنه دیگه امیدوارم مطلب بعدیت سریع تر بنویسی

فراز گفت...

سلام من در صحبتهای آقای منفرد زاده به دوگانگی میرسم اگر دقت کنید در برنامه آنکات ایشان گفتن هیچکس رو بخاطر خواندن ترانه یا گفتن شعر به زندان نمی بردن بعد اینجا گفته اند من رو سه بار بردن بازجویی برای ترانه نماز(پس نتیجه میگرم که حساسیت سر این موارد بوده) .. در گفتگو با نادر رفیعی تا اونجایی که ذهنم یاری میکنه گفتن که ما اصلا ترانه خوان اعتراضی نداشتیم در باره داریوش هم که به اینگونه گفتن که اونهم در وصف شاه ترانه خونده (نقل به مضمون)حالا اینجا میگن مجبور بوده و تحت فشار اون ترانه رو خونده ...من بعنوان مخاطب در باره اسفندیار و حرفاش و کاراش قبل و بعد از انقلاب هنوز در ابهام هستم .....در مورد این ترانه هم که من چند اجرایی که به نام داریوش هستش شنیدم با همین کلمه نماز شنیدم و فکر می کنم اجرای این ترانه مربوط به دوره ای باشه فروغی و رامش و داریوش با هم یک عکس مشترک گرفتن... حتما عکس رو دیدید

ناشناس گفت...

درودحميد عزيز
من جمله بندي وتنظيم مطلب راقدري مغشوش يافتم.از جمله
"پاسخ من و اشاره ام به «نمکدان و...»"هم چيزي دستگيرم نشد .گنگ و نامفهوم بود .
بابند دوم جناب كيارش كاملا موافقم.اما به نظرم جامعه با "نياز"بهتر ارتباط برقزارميكند.ساده و سرراست !
هم در جامعه مفتون مذهب آن روزگار وهم امروز كه دارد به فراق مي رسد "نماز"تداعي جالبي ندارد !
البته به كارگيري چنين ايهامي در سنت شعري سابقه زيادي داردوشهيارقنبري به زيبايي آن رادر ترانه وارد كرده است.
نميدانم چرا منفردزاده در غربت تمام اعتبار كارهاي درخشانش را معطوف به خوانندگان آنها ميبيند ودر مصاحبه هايش مدام سعي ميكند نقش خود را يادآوري وبه نوعي برجسته كند .كاري كه اصلا در شان هنري او نيست .
باتشكركاوه

حمید گفت...

کیارش عزیز
در باب خانم رامش به هر روی امروزه روز از ایشان اجراهایی موجود است که به نوعی این اجراها با صدای خوانندگان دیگر هیت شده است از جمله : می تونی مشت من و وا بکنی (اونیک) ، نماز ( فریدون فروغی ) ، غریبه ( سیمین غانم) و.. در این که این اجراها بازخوانی بوده یا خیر نیاز به تحقیق بیشتر دارد . این که چرا آهنگسازان از خانم رامش به عنوان گزینه آلترناتیو استفاده می نمودند نیز در نوع خود جالب بوده.
در رابطه با نماز با صدای رامش حقیقتا الان دقیقا حضور ذهن ندارم که اجرای خانمم رامش نماز بوده یا نیاز اما استدعایی که عاجزانه از تمام خوانندگان مطالبم دارم این است که موشکافانه تر مطالب تحقیقی من را پیگیری نمایند . داده های مطرح شده توسط عوامل ساخت ترانه های پیش از انقلاب باید با تامل بیشتر مورد واکاوی قرار گیرد و صرف ادعای مطرح شده توسط هنرمندی نباید بی قید و شرط مورد پذیرش باریک بینان قرار گیرد.
کاوه نازنین
آفرین و احسنت بر شما
لذت بردم از این که متوجه ماجرا شدید.
بین من و اسفندیار منفردزاده ایمیل های مختلفی رد و بدل شد و در این رهگذر مطالب و ماجراهای زیادی نیز به میان آمد.اما تنهاو تنها اجازه انتشار فقط یک ایمیل ایشان را پیدا کردم حتی اگر دقت نیز فرمایید بخش های زیادی از نوشته ی من نیز در این میان حذف گشته و فقط بخش های اندکی مجال بازگویی یافته.
در رابطه با آن بخش مربوط به نمکدان نیز ایشان در پاسخ به پرسش من پیرامون شرح ماجرای دیسکو کلوپ و شاندولیه که منجر به دعوای لفظی شهیار قنبری و عباس پهلوان و پرتاب نمکدان گشته بود به این صورت پاسخ دادند.
به هر روی صرفا به پاسداشت و احترام نام اسفندیار منفردزاده مطلب پیش رو به این شکل مغشوش منتشر گشته.

Kiyaarash گفت...

حمید عزیز پیرامون گفته های اسفندیار منفردزاده که اینجا توسط شما منتشر شده اگر بخواهیم بیشتر وارد جزییات شویم میتوانیم بگوییم: این ملودی و کلام از ابتدای خلقت خود تا به امروز توسط 5 نفر اجرا شده :
1-فریدون فروغی (نماز-نیاز) 2-رامش(نماز) 3- داریوش (نماز) 4- شهیار قنبری (نماز) 5- شهریار(نیاز).که به جرات میتوان گفت هر 5 اجرا به شکل کاملا متفاوتی تنظیم شده اند.
در رابطه با فریدون فروغی به احتمال زیاد اجرا و تنظیم زیر نظر خود اسفندیار منفرد زاده بوده است.حال اینکه آیا فریدون فروغی بدون اجازه خالقان این ترانه تنها کلمه "نیاز" را روی اجرای اصلی بازخوانی کرده موضوعی است که شاید هرگز کسی پاسخگوی آن نباشد.
اما در باب اجرای خانم رامش خود من شخصا تا به حال نشنیده ام که ایشان "نیاز خوانی" کرده باشند. من اجراهای ایشان را هم بر روی کاست هایی که یقینا پیش ازانقلاب ضبط شده و هم به صورت سی دی هایی که پس از انقلاب گلچین شده اند( آلبوم بهترینهای رامش: آدمک(نام کمپانی را نمیدانم(احتمالا ترانه))) شنیده ام . یقینا رامش 1 اجرا بیشتر ندارد که آنهم همان "نماز" است.نکته دوم در باب خانم رامش تنظیم کاملا متفاوت و کلاسیک بر مبنای سازهای بادی اجرای ایشان در مقایسه با تنظیم اجرای فریدون فروغی است.از دوستان نیز تقاضا دارم اگر اجرایی از خانم رامش شنیده اند که در آن "نیاز خوانی" کرده اند عنوان کنند.البته فراموش نکنیم که یکسال پیش از اجرای "نماز" یعنی سال 50 رامش و فریدون فروغی دست به اجرای دوصدایی ترانه "ماهی خسته من" زدند که در همان سال به صورت تک صدایی و توسط "فریدون فروغی" اجرا و منتشر شد البته مشخص نیست این ترانه ابتدا به صورت دوصدایی منتشر شده یا تکصدایی.ولی به هر روی شاید بتوان اجرای خانم رامش از "نماز" را به همکاری یکسال قبل ایشان با فروغی مربوط دانست.
در رابطه با اجرای داریوش نیز اگر همان نسخه ی بی کیفیتی که با پیانو همراهی شده و قطعا در استدیو ضبط نشده را همان اجرای کنسرت شیراز در نظر بگیریم یا حداقل اجرایی تمرینی. به هر حال داریوش نیز قطعا "نیاز" خوانی نکرده است و بلکه به وضوح" نماز" میخواند.حال پرسش بزرگ این است که چرا اطلاعات هفتگی نام آن قطعه ی تمرینی یا کنسرتی را "نیاز" اعلام میکند؟؟
در آخر نیز شخصا این سخن اسفندیار منفردزاده را که مردمان نام "نماز" را به خاطر سپردند را اصلا نمیتوانم بپذیرم.سوال اینجاست: آیا در سال 51 ترانه "نماز" مجوز انتشار قانونی پیدا کرد؟؟ اگر پیدا کرد این ترانه چه مدت در صفحه فروشی ها وجود داشت تا "نیاز" جای آنرا بگیرد؟ 1ماه؟ 2ماه؟... آیاهستند کسانی که صفحه "نماز" را داشته باشند تا بخشی از خاطره هاشان شده باشند.باز هم تکرار میکنم به جرات 99% مخاطبان امروز این ترانه را با نام "نیاز" آنهم تنها با صدای فریدون فروغی (و نه خواننده دیگری) و به برکت آلبوم زندون دل شرکت ترانه میشناسند...
ضمنا به نظر من آن شعر به اصطلاح مستهجن نیز آنقدر ها هم ضعیف نیست که با این الفاظ مورد حمله قرار بگیرد که اگر اینطور باشد بسیاری از اشعار فروغ فرخزاد "تهوع آور تر" و "بند تنبانی تر" از آن هستند. فراموش نکنیم که شهیار قنبری هنگام سرایش "نماز" تنها 22 سال داشت...
با تشکر.

حمید گفت...

کیارش عزیز
نخست این که به هیچ روی نمی توانم بپذیرم که خبر یک هفته نامه ( اطلاعات هفتگی ) پیرامون یک ترانه ( نماز یا نیاز ) توطئه ای طراحی شده بوده است. خبرنگار آن نشریه عنوان نموده که این ترانه توسط داریوش در حال تمرین است.کجای این سند می توانسته توطئه باشد. من امیدوارم آقای داریوش پیرامون این موضوع سکوت ننمایند و بیان کنند که آیا این ترانه برای صدای ایشان نیز در نظر گرفته شده یا خیر .
همانگونه که یکی از دوستان اشاره داشت آن عکس سه نفره که از رامش ، داریوش و فریدون فروغی موجود است نمی تواند بی ارتباط با این ترانه باشد.
آقای منفردزاده معتقد بودند که اجرای داریوش مربوط به سالها پس از اجرای فریدون و رامش بوده است.
ضمنا آقای منفردزاده اشاره داشتند که اجرای نماز مربوط به 6 ماه قبل از انتشار نیاز بوده است!!
ضمنا موضوع دیگری که مرا آزار می دهد این است که اگر ترانه توسط آهنگسازی به 3 خواننده داده شد ( جهت تمرین - اجرا و گزینش بهترین ) چه لزومی دارد که همزمان هر سه اجرا عمومی شود. وقتی این ترانه با صدای فریدون فروغی ایرانگیر شد دیگر چرا با صدای رامش یا حتی داریوش ..

فراز گفت...

سلام در رابطه با اجراهای مختلف یک اثر طی شنیده های من در زمان قدیم قدرت بیشتر دست آهنگساز بود یعنی او تشخیص می داد که چه ترانه ای را به دست چه خواننده ای برای اجرا بسپارد که آعنگ فروشش بیشتر شود یا آهنگ بیشتر شنیده شود ( تهیه کننده همان آهنگساز بود)..... من احساس میکنم اما همه این سپردن به این و اون برای بهتر عرصه شدن اثر نبود مثلا تا می دیدن اثری را به فلان خواننده دادند و اون اثر در کار اون خواننده هیت شد(شاید بر اثر حس حسادت) سریع همون اثر رو به چند خواننده دیگه(که اجرای مجدد اثر رو قبول میکردند) می دادند که به قولی نقش خودشان رو برجسته تر از خواننده مذکور کنند ( البته زیاد ایرادی هم بر آنها نیست در تمام دنیا صاحب اثر آهنگساز و ترانه سراست و قرار دادی هم که ظاهرا بین آهنگساز و شاعر با خواننده به اون شکل بسته نمیشد ) در ضمن من فکر می کنم یکی از دلایلی که آثار منفرد زاده بیشتر توسط فرهاد اجرا شده شاید بر می گرده به اخلاق منفرد زاده (منم منم کردنها) که برای دیگر خوانندگان شاید چندان خوشایند نبوده ولی فرهاد به هر حال به شرایط منفرد زاده تن داده چون من هر چی فکر می کنم چندان صورت خوشی نداره که منفرد زاده در هر مصاحبه ای حتی پنج دقیقه ای تا حرف فرهاد می شه فورا می گه من صدای فرهاد را دارم که می گوید من از این آثاری که می خواندم چیز ی سر درنمی آوردم!!!

شاهین گفت...

حاز حمید عزیز و بابک عزیز و کبارش عزیز فراز عزیز یک کمک میخواستم من الان به yuotube دسترسی ندارم من کلیپ های شقایق و یاور همیشه مومن داریوش میخوام با saveyoutube دانلود کنم نسخه کامل این دو کلیپ چون هرجا رفتم نسخه کاملش نبود .... 1 دقیق و خرده ایش میخواستم شما یک کمکی بهم بکنید اگر میشه لینک ادرس سلام این دو کلیپ رو برام email کنید یا بهم سایتی معرفی کنید که کامل این دو کلیپ باشه گوگل جستجو کردم اما ناقص بودن بقیش گرفتم این دو تا را کم دارم برای قبل ازانقلاب است ببخشید زیاد پر حرفی کردم مرسی shaian_batistabomb@yahoo.com

شاهین گفت...

از حمید عزیز و بابک عزیز و کبارش عزیز فراز عزیز یک کمک میخواستم من الان به yuotube دسترسی ندارم من کلیپ های شقایق و یاور همیشه مومن داریوش میخوام با saveyoutube دانلود کنم نسخه کامل این دو کلیپ میخوام چون هرجا رفتم نسخه کاملش نبود ...1 دقیقه و خرده ایش بود میخواستم شما یک کمکی بهم بکنید اگر میشه لینک ادرس سالم این دو کلیپ رو برام email کنید یا بهم سایتی معرفی کنید که نسخه کامل این دو کلیپ داشته باشه گوگل جستجو کردم اما ناقص بودن این دو تا را کم دارم(_ضروری) برای قبل ازانقلاب است ببخشید زیاد پر حرفی کردم مرسی shaian_batistabomb@yahoo.com

ناشناس گفت...

درود
حميد عزيزشما مگر گفته هاي منفردزاده را آورده ايد كه اضافه كرده ايد"نظریات مطرح شده توسط اسفندیار منفردزاده به معنای تایید گفته های ایشان توسط من نیست." !!!؟ كدام نطريات ؟!
شايد هم اين تكه اضافه را به در گفته ايد تا داريوش بشنود ؟!
كاوه

حمید گفت...

کاوه عزیز
مگر گفته های منفردزاده را آورده ام؟!!!!
دوست عزیز مگر شما نظر اسفندیار منفردزاده پیرامون پرسش من را نخوانده اید؟
ایشان معتقد هستند که این سند کار دستگاه است در حالی که من نویسنده این مقاله کاملا برخلاف ایشان فکر می کنم. این چند خط پایانی را نیز اضافه کردم تا کسی دچار سوبرداشت و سوءتفاهم نشود. کاری هم به آقای داریوش ندارم. من رسالت ژورنالیستی ام را ادا کردم . من نویسنده مقاله بوده ام و موضوع مقاله ترانه ای به نام نماز است. این چند خط را آوردم تا مقاله نیمه کاره رها نشده باشد و کسی این خیال اشتباه در ذهنش خطور نکند که من حمید هم کاملا نظریات مطروحه از طرف ایشان را تایید کرده ام.
امیدوارم کاملا روشن نوشته باشم.

ناشناس گفت...

مطبوعات سعي كرده اند وسعي ميكنند نظرات و منويات هيات حاكمه رابه نوعي لحاظ كنند تا از اين طريق بر حاشيه امنيت خود بيافزايند.من نظر منفردزاده راچندان دورازحقيقت نميبينم .
از طرفي قطعه تمريني داريوش هم موجوداست .شايد داريوش هم جزوكانديداهاي اجراي نماز بوده است ؟
پيشنهاد ميكنم با فيس بوك شهيارقنبري تماس بگيريدشايد كمكي كند.
كاوه

ناشناس گفت...

دوست عزیز با عرض خسته نباشید بابت زحماتی که میکشید.
مطالبتان بسیار خواندنی است ولی فکر میکنم توقع شما از شخصی مثل داریوش کمی نامتعارف است
اینکه از داریوش یا هر هنرمند دیگری توقع داشته باشیم که راجع به هر مطلبی یا اهنگی به سوالات ما جواب بدهند کمی نا بجاست
چون در اینصورت اگر 24ساعته هم وقت بگزارند باز هم به خواسته های تمامیی هواداران خود نمیرسند.
با تشکر...

جعفر گفت...

با سلام.
فکر میکنم هر هنرمندی باید وقتی را هر چند کوتاه برای جواب به سوالات هوادارانش در مورد کارهای هنری خود بگذارد. حال این هنرمند میخواهد داریوش باشد یا ابی یا گوگوش یا ....
مرسی از این مطلب و منتظر مطالب آینده شما هستیم.
خسته نباشید.

همیشه غایب گفت...

درود. سپاس به خاطرِ دلواره ها, که جان پناهی ست برای سیرِ سرزدنِ آنانی که در این دنیای دروغ به دنبالِ نابِ حقیقتند.
چرا که تاریخ همیشه در بیانِ حقیقت در بیشترِ موارد, سرباز زده و شوربختانه به دستِ تاریخ نویسانِ غیرِ متعهد تحریف شده و آنچه که خود دوست می داشته اند نگاشته اند و به خوردِ آیندگان داده اند !
نکته هایی را که می خواهم یادآوری کنم اینه که:

1- شما چرا اجرای « نمازِ » زنده یاد « فریدونِ فروغی » را با اجرای خانمِ « رامش » یکی می دانید, آن دو اجرا دو مقوله جدا از همند! اگر در اجرای « نماز» خانمِ « رامش » , کمی دقت شود « شهیار قنبری » برای اولین بار ( تا آن جا که اطلاعاتم قد می دهد ) با ظرافت و زیرکی شاعرانه اش, ترانه را در حال و هوای آواز خوان, بنا به مرد یا زن بودن تغییراتی را در آن داده و به اجرا سپرده است. در اجرای خانم « رامش » انتهای آن این گونه اجرا می شود:

اگه دخترای تو قصه بدونن که اين جايی برای بُردنِ تو با اسب بالدار می تازن

در حالی که در اجرای زنده یاد « فریدون » انتهای آن این گونه اجرا نمی شود:

اگه مردای تو قصه بدونن که اين جايی برای بُردنِ تو با اسب بالدار می تازن

2- دراین دو اجرا که با تنظیم های مختلفی به اجرا درآمده, در انتهای آن ها,سطرِ « نفسِت شعرِ بلندِ بودنه / با تُو بودن بهترين شعرِ منه » خوانده نمی شود ولی فکر کنم در اجرای غیر استودیویی « داریوش » (که به باورِ من, اصلا فکر نکنم داریوش آن را اجرا کرده باشد!! چراکه در دهه ی 60 در لاهیجان, آوازخوانی به نامِ « ارسلان یاورزاده » که صدایی فوق العاده نزدیک به داریوش داشت و از مقلدانش نیز بود , « نماز » را به سبکِ داریوش اجرا می کند و سطرِ « نفسِت شعرِ بلندِ بودنه / با تُو بودن بهترين شعرِ منه » را نیز در انتها اجرا می کند. اخیرا دوستی در تهران آن اجرا را در کارهای فریدون به من داد و گفت که داریوش هم « نماز » را خوانده است, آن را که گوش کردم دیدم همان آوازه خوانِ لاهیجان است! وجود آوازه خوان دیگری به نامِ « یاور اقتداری» نیز نباید در این بین نادیده انگاشته شود. شاید هم اجرایی که دردستِ شماست نسخه ی دیگری ست!!) شما اگراز این مهم اطمینان دارید که آن را « داریوش» اجرا کرده , دلیلی بر این ادعا بیاورید بسیار خوشحال خواهم شد.

3- نکته دیگری که می خواهم برای اولین بار آن را بیان کنم اینه که: در اجرای اجباری " نياز" در برنامه ی تلويزيونی شوی رنگارنگ که توسطِ « فریدون » اجرا شد, فريدون با جسارت به عنوانِ اعتراض به این سانسورِ اجباری ساواک, هنگامِ
لب خوانیِ اين ترانه, در پارتِ اولِ اجرایش, کلمه ی « نماز» را به جای « نیاز» ادا می کند! که این مهم جای تقدیرِ بسیار دارد و نباید نادیده انگاشته شود. و قابلِ توجه ی آقای « اسفندیار منفرد زاده » که این قدر به خود جسارت توهین به « فریدون » عزیز را ندهند و او را چونان « فرهاد » , نکوبند ( اشاره به برنامه ی امسالِ مهر ماهِ بی بی سی) چرا که این سرِ ناسازگاری داشتنِ
« فریدون » بود که او را تا به این حد در بایکوت شدنِ آثارش حتا بعدِ رهایی اش از تخته بندِ تن و 2 بار شکسته شدنِ سنگِ قبرش و جدیدا هم به سیم خاردار کشیده شدن و قفل کردنِ درِ ورودی قریه ی « قرقرک » که هیچ کس دیگر نمی تواند حتا بدونِ وسیله ی نقلیه بر سرِ مزار حضور یابد!! که دلایلی براین مدعاست.

همیشه غایب گفت...

4- در ضمن ازآقای « KIYAARASH » که گفته بودند:
« البته فراموش نکنیم که یکسال پیش از اجرای "نماز" یعنی سال 50 رامش و فریدون فروغی دست به اجرای دوصدایی ترانه "ماهی خسته من" زدند که در همان سال به صورت تک صدایی و توسط "فریدون فروغی" اجرا و منتشر شد البته مشخص نیست این ترانه ابتدا به صورت دوصدایی منتشر شده یا تکصدایی.ولی به هر روی شاید بتوان اجرای خانم رامش از "نماز" را به همکاری یکسال قبل ایشان با فروغی مربوط دانست. »

توضیحاتِ بیشتری می خواهم, آیا مدرکی براین ادعایشان دارند یا نه؟ بسیار دوست می دارم که بگویند این مهم آیا در سالِ 50 اتفاق افتاده بود یا 51 ؟ چرا که « فرشید رمزی » در اوایل 1351 با « داریوش » مشکل پیدا می کند و به ديگران مي سپارد كه خواننده ی آدمك را پيدا كنند. فریدون در آن زمان بعدِ اجرای « آدمک و دیوانه ی من » دوباره به شیراز برمی گردد. آن جا با
« آرش سزاوار» ( ترانه سرای زندونِ دل و غمِ تنهایی) آشنا می شود. فریدون سپس از طريق دستيار ِفرشيد رمزي به برنامه شش و هشت راه مي يابد و با « ویلیام خِنو» آهنگسازِ « ماهی خسته ی من » نیزآشنا می شود واولین کارش را (زندونِ دل) در بهارِ 51 اجرا می کند در حالی که بنا به گفته های شما اگر « ماهی خسته ی من » در سالِ 50 خوانده می شده با تاریخ جور درنمیاد. سالِ انتشارِ صفحه ی « ماهی خسته ی من» فریدون فکر نکنم سال 53 باشد آیا شما از تاریخِ دقیقِ انتشارِآن اطلاع دارید ؟ آیا قبل از
« نماز» است یا بعدِ آن؟ آیا اجرای دو صدایی که گفتید حقیقت دارد؟ خانم « رامش » آیا صد در صد آن را اجرا نموده اند یا نه؟ شاید منظور همان اجرای سه نفره ی (فریدون – نلی – داوود افشاری! ) است !!
در ضمن نباید از یاد برد که خانمِ « گوگوش » نیزدر اجرایی متفاوت در شعر و آهنگ, « ماهی خسته ی من » را به اجرا می رساند ( که ملودی آن قدیمی تراست) اگر کسی اطلاعی دارد مرا از ابهام بیرون آورد که کدام یک زودتر آن را اجرا کرده اند و چرا کلام در اجرای این دو متفاوت است؟ در ضمن شاعرِ این ترانه « میرزالو » است نه ویلیام ! ( شوربختانه به اشتباه تا به امروز در تمامِ نشریات, شاعر را ویلیام ذکر کرده اند ) آیا « میرزالو» با خواننده ی دیگری نیز کار دارد؟ اصلا از ایشان در
هیچ جا اسمی نیامده آیا او را می شناسید که چه کسی ست؟ به باورداشتِ من اجرایی دیگر و قدیمی تر از اجرای فریدون از « ماهی خسته ی من » که در بازار وجود دارد باید موجود باشد. آیا کسی در این مورد اطلاعی دارد ؟

5- صفحه یی که در بازار موجود است همان اجرای « نماز» است نه « نیاز» و تا آن جایی که اطلاع دارم « نیاز» هیچ گاه به صفحه تبدیل نشد و سالِ 53 درشوی رنگارنگ و کاست برای اولین بارمنتشر شد. مگر این که دوستان خلافش را ثابت کنند که برای من جای تقدیرِ بسیار را دارد.

حمید گفت...

دوست همیشه غایب عزیز
پیرامون اجرای ترانه نماز با صدای داریوش به باور من بهترین سند ممکن همانی است که در هفته نامه اطلاعات هفتگی مهر 1351 آمده. نسخه ی بدون آهنگ اجرای ترانه نماز با صدای داریوش که ظاهرا در پایان آن ترانه همسفر بابک بیات را نیز اجرا می کنند قابل بررسی است.
ضمنا کامنت شما را در قسمت نظرات مربوط به مطلب اخیرم قرار می دهم تا در صورتی که دوستان پاسخی به پرسش های شما داشته باشند مطرح نمایند.